Van Baerle Trio

Het Van Baerle Trio is in 2004 opgericht door pianist Hannes Minnaar, violiste Maria Milstein en cellist Gideon den Herder. De naam van het trio ontlenen ze aan de straat waar hun muzikale wortels liggen: de Van Baerlestraat in Amsterdam. Hier ontmoeten de drie musici elkaar tijdens hun studie aan het Conservatorium van Amsterdam, op een steenworp afstand van het Concertgebouw, dat het trio als zijn muzikale thuis beschouwt.

Na het winnen van het Vriendenkrans Concours in het Concertgebouw in 2011 treedt het trio veelvuldig in deze zaal op en wordt het door het Concertgebouw genomineerd voor de 'ECHO Rising Stars 2013/14', een tour die het trio naar belangrijke zalen in heel Europa brengt, waaronder de Musikverein in Wenen, de Barbican in Londen, de Cité de la Musique in Parijs, L'Auditori in Barcelona en de Philharmonie in Keulen.

Al voor het begin van deze Europese tour heeft het Van Baerle Trio zijn internationale reputatie gevestigd met het winnen van het ARD concours in München in 2013 en het internationale kamermuziekconcours van Lyon in 2011. Bij beide concoursen wint het trio ook de publieksprijs. In Nederland ontvangen ze in 2012 de Kersjesprijs, een beurs die ieder jaar aan een jong veelbelovend ensemble wordt toegekend.

Het Van Baerle Trio werd gevormd onder de hoede van Dmitri Ferschtman en volgde daarna lessen bij onder meer Ferenc Rados en Claus-Christian Schuster. De ontmoeting met Menahem Pressler in 2008 was een grote bron van inspiratie voor de drie musici, die sindsdien meerdere keren voor hem speelden. Inmiddels staan ze op het punt hun ervaring door te geven aan een volgende generatie musici op uitnodiging van het Conservatorium van Amsterdam.

De eerste cd van het Van Baerle Trio met werken van Saint-Saëns, Loevendie en Ravel verscheen in 2012 bij Etcetera Records (KTC 1438). Deze debuut-cd ontving een Edison Klassiek 2013 en werd lovend ontvangen door de nationale en internationale pers: "extreem getalenteerd trio" (NRC Handelsblad), "highly expressive unit, worth discovering" (The Observer), "formation précise et équilibrée" (Classica).