Nieuws

Alena Baeva bij Winteravonden aan de Amstel

Alena Baeva

Alena Baeva

Alena Baeva heeft toegezegd voor Winteravonden 2019. Vorig jaar speelde zij enkele concerten in Nederland met orkest, zoals Nederlands Philharmonisch Orkest/Nederlands Kamerorkest.

Uit de NRC-recensie van Alena’s concert met de Zuidnederlandse Symphonie (27-10-2018):

“Het Eerste vioolconcert (1916) van Szymanowski, waarin hij het expressionisme van Alban Berg mengde met de dromerigheid van Debussy, werd mooi zacht gespeeld en glinsterde ingehouden.
Soliste Alena Baeva bezat een ranke, maar gloeiende toon, waarmee ze de sensuele lading van het eendelige werk een halfuur vasthield. Zo vormde ze het soevereine middelpunt van de betoverde wereld van Szymanowski’s wankele tonaliteit [..].”

Meer over Alena Baeva

Lees recensies over concerten | artiesten van de Winteravonden


Nooit vertoond Rachmaninoff-materiaal onthuld

Rachmaninoff-materiaal.jpg

Het Rachmaninoff-netwerk heeft exclusief toestemming gekregen om nooit eerder aan publiek vertoond materiaal te laten zien uit het archief in Senar, het Zwitserse vakantieoord van Rachmaninoff. Dit gebeurt 18 december in Hermitage Amsterdam tijdens een all-Rachmaninoff-concert met cellist Alexander Kniazev en pianist Plamena Mangova. Op het programma: cello-sonata, het trio élégiaque en een selectie pianomuziek (solo) en songs.

Met de exclusieve presentatie viert het Rachmaninoff Network de voltooide digitalisering en conservering van alle artefacten in Rachmaninoffs Zwitserse buitenverblijf aan het Vierwoudstedenmeer. Projectleiders Elger Niels en Wouter de Voogd vertellen meer over deze eerste fase van de Sergei Rachmaninoff International Database en laten uniek historisch materiaal zien.

www.rachmaninoff.org
Facebook: rachmaninoffnetwork

Rachmaninov-Network.jpg

Parool interviewt Anna Azernikova, directeur

Winteravonden met sfeervolle kamermuziek, net als in Moskou
door Erik Voermans - Parool (06-12-2018)

Anna Azernikova   Foto Lin Woldendorp

Anna Azernikova Foto Lin Woldendorp

In de winter van 1981 begon de Russische pianist Svjatoslav Richter een muziekfestival in het Moskouse Poesjkin Museum dat hij Decemberavonden doopte.

Dat vond Anna Azernikova, zangeres en koordirigent, opgeleid in Moskou en Amsterdam, zo’n inspirerend idee, dat ze besloot iets soortgelijks te doen in de Amsterdamse Hermitage. Ze noemde haar festival Winteravonden aan de Amstel – sfeervoller kun je het niet verzinnen.

Azernikova studeerde aan de Gnessin Staatsacademie voor Muziek en kwam na de val van de Muur naar Amsterdam. “Ik sprak Russisch en Engels. Conservatoria in Duitsland kwamen niet in aanmerking. In Nederland kon ik tenminste met Engels terecht.” Lees meer


Arthur Japin eregast jubileumeditie 2017 met ‘Kolja’

Auteursportret-Arthur-Japin-rechtenvrij-onder-vermelding-van-fotograaf.jpg

Eregast en schrijver Arthur Japin komt in de salon van Vielgorski over zijn nieuwe historische roman Kolja vertellen.

Kolja is acht jaar oud en doofstom als de broers Modest en Pjotr Tsjaikovski zich over hem ontfermen. Achttien jaar trekken zij met hem op. Reizend door Europa bevrijden zij de jongen uit zijn isolement. Modest leert hem liplezen en feilloos spreken. Dankzij Pjotr lukt het hem zelfs muziek te ervaren. Kort voordat de componist in 1893 sterft, richt hij zijn laatste brief, een smeekbede, aan Kolja.

Arthur-Japin-Kolja-Book.jpg

Als de jongeman, inmiddels 25, op de ochtend van Tsjaikovski’s overlijden in Petersburg arriveert, begint hij te twijfelen aan de officiële doodsoorzaak, cholera. De ware toedracht wordt door iedereen stilgehouden. Maar stilte kent voor een dove als Kolja geen geheimen.
Stierf de componist een natuurlijke dood of was hij slachtoffer van een complot? Wat stond er in de brieven waarmee men hem chanteerde? Wat was de rol van het geheimzinnige studiegenootschap en hun erecode? Wie dreef Tsjaikovski tot zijn gruwelijke dood en waarom greep de Tsaar niet in?
Kolya heeft drie dagen, tot de staatsbegrafenis, om de waarheid te achterhalen. Maar terwijl Petersburg gonst van de geruchten, rijst de vraag of hij de Tsjaikovski’s, die hem leerden spreken, niet beter dient door nu te zwijgen.
Een roman gebaseerd op – soms lang verzwegen - feiten.