Nieuws

Interview Anna Azernikova, artistiek directeur Winteravonden
0
6-12-2018 in Parool

Winteravonden met sfeervolle kamermuziek, net als in Moskou, Erik Voermans

  Anna Azernikova - photography by Lin Woldendorp

Anna Azernikova - photography by Lin Woldendorp

In de winter van 1981 begon de Russische pianist Svjatoslav Richter een muziekfestival in het Moskouse Poesjkin Museum dat hij Decemberavonden doopte.

Dat vond Anna Azernikova, zangeres en koordirigent, opgeleid in Moskou en Amsterdam, zo’n inspirerend idee, dat ze besloot iets soortgelijks te doen in de Amsterdamse Hermitage. Ze noemde haar festival Winteravonden aan de Amstel – sfeervoller kun je het niet verzinnen.

Azernikova studeerde aan de Gnessin Staatsacademie voor Muziek en kwam na de val van de Muur naar Amsterdam. “Ik sprak Russisch en Engels. Conservatoria in Duitsland kwamen niet in aanmerking. In Nederland kon ik tenminste met Engels terecht.” Leer Meer


Nooit vertoond Rachmaninoff-materiaal onthuld

Rachmaninoff-materiaal.jpg

Het Rachmaninoff-netwerk heeft exclusieve toestemming gekregen om nooit vertoond materiaal uit het archief in SENAR, het Zwitserse vakantieoord van Rachmaninoff, aan het publiek te laten zien. Het evenement vindt plaats tijdens een kleine presentatie in het museum Hermitage Amsterdam op 18 december 20:15 uur en maakt deel uit van een all-Rachmaninoff-concert.

Het concert bevat onder meer cellist Alexander Knyazev en pianist Plamena Mangova. Inbegrepen in het programma zijn uitvoeringen van de Cello Sonata, het Trio Élégiaque, evenals een selectie Solo Piano Music en Songs.

Met een exclusieve presentatie viert het Rachmaninoff Network de voltooiing van het digitaliseren en conserveren van alle artefacten in Rachmaninoffs buitenverblijf aan het Zwitserse Vierwoudstedenmeer. Projectleiders Elger Niels en Wouter de Voogd zullen uniek historisch materiaal voor het eerst publiek tonen en u meer vertellen over deze eerste fase van de Sergei Rachmaninoff International Database.

www.rachmaninoff.org
Facebook: rachmaninoffnetwork

Rachmaninov-Network.jpg

Sponsoractie Voordekunst: nu nog die andere helft!
07-12-2018

Het topje van de Russische kamermuziek stapt op het vliegtuig naar onze Winteravonden. Vier man van het Borodin Quartet, vijf Gnessin-leerlingen en hun dirigent-directeur. Mooi! hoor ik u zeggen.

Nu hoort daar een compleet sponsorplaatje bij. Dat willen we bereiken met Voordekunst. In de tweede helft van onze actie - die nog een weekje loopt - vragen we vrienden en sympathisanten om het festival naar het streefbedrag (5.000 euro) te helpen. De muziek is het waard!

Waarvoor? We moeten 2 dure festivalpijlers gefinancierd krijgen: de uitwisseling van jonge conservatorium-leerlingen uit Rusland en Nederland (project Notenkraker). En de komst van het Borodin Quartet en hun kostelijke cello.

Komen de Russen (en hun instrumenten)? Dat al die getalenteerde Russen gaan komen, staat intussen wel vast. Want de vliegtickets zijn al geboekt. Maar voor het betalen van alle verblijfkosten moeten we onze vrienden mobiliseren. Want de sponsor-deadline nadert snel. Dus vriend van het festival: help jij ons óók een stukje naar het eindbedrag. Bij voorbaat: hartelijk dank.

Crowdfunding via Voordekunst werkt zo: je actie moet het bedrag opleveren dat je zelf hebt voorspeld. Lukt dat niet? Dan riskeer je dat alle giften ‘return to sender’ gaan. Daarom porren we de komende dagen in ons netwerk, om ook die resterende hulpgelden binnen te hengelen. We zijn er met 50 x 50 euro. Of een paar mecenassen die eens gek doen.

Lees, kijk en geef op Voordekunst.nl ?


Arthur Japin eregast jubileumeditie 2017 met ‘Kolja’

Auteursportret-Arthur-Japin-rechtenvrij-onder-vermelding-van-fotograaf.jpg

Eregast en schrijver Arthur Japin komt in de salon van Vielgorski over zijn nieuwe historische roman Kolja vertellen.

Kolja is acht jaar oud en doofstom als de broers Modest en Pjotr Tsjaikovski zich over hem ontfermen. Achttien jaar trekken zij met hem op. Reizend door Europa bevrijden zij de jongen uit zijn isolement. Modest leert hem liplezen en feilloos spreken. Dankzij Pjotr lukt het hem zelfs muziek te ervaren. Kort voordat de componist in 1893 sterft, richt hij zijn laatste brief, een smeekbede, aan Kolja.

Arthur-Japin-Kolja-Book.jpg

Als de jongeman, inmiddels 25, op de ochtend van Tsjaikovski’s overlijden in Petersburg arriveert, begint hij te twijfelen aan de officiële doodsoorzaak, cholera. De ware toedracht wordt door iedereen stilgehouden. Maar stilte kent voor een dove als Kolja geen geheimen.
Stierf de componist een natuurlijke dood of was hij slachtoffer van een complot? Wat stond er in de brieven waarmee men hem chanteerde? Wat was de rol van het geheimzinnige studiegenootschap en hun erecode? Wie dreef Tsjaikovski tot zijn gruwelijke dood en waarom greep de Tsaar niet in?
Kolya heeft drie dagen, tot de staatsbegrafenis, om de waarheid te achterhalen. Maar terwijl Petersburg gonst van de geruchten, rijst de vraag of hij de Tsjaikovski’s, die hem leerden spreken, niet beter dient door nu te zwijgen.
Een roman gebaseerd op – soms lang verzwegen - feiten.