Olga Pashchenko © Photography by Yat Ho Tsang

Olga Pashchenko

De in Nederland gevestigde Olga Pashchenko is een van de meest veelzijdige klavierartiesten van dit moment op het internationale podium en is even getalenteerd op fortepiano, klavecimbel, orgel als op de hedendaagse piano. Recentelijk opende ze het seizoen 2023/24 met Mozarts pianoconcert nr. 20 in d-mineur en het Beethoven Orchestre Bonn en werd geroemd om haar virtuositeit die wordt gezien als: ”de sleutel tot de muzikale ziel, die ze niet alleen laat schitteren in de melodische secties, maar ook in elke run, elke figuur en versieringen '' (Generaal-Anzeiger Bonn, 14.08.2023).

Van Bach en Beethoven op historische instrumenten tot Ligeti op hedendaagse piano: Olga geniet van een drukke en eclectische concertcarrière als solist, recitalist en kamermuzikant. De verscheidenheid van haar repertoire en speelstijlen is het hele volgende seizoen te zien; van recitals met Alexander Melnikov op Musikfest Berlijn of Georg Nigl in Wenen, tot tournees met Clara Schumanns pianoconcert met het Orkest van de 18e eeuw of Mozarts Pianoconcert Nr. 24 in maart 2024.

Ze is een vaste gast op zowel oude als hedendaagse muziekfestivals, waaronder het Jordi Savall Festival, waar ze zojuist optrad met de Capella Nacional de Catalunya onder leiding van Maestro Savall en een programma samen met de Spaanse violiste Lina Tur Bonet. Verder treedt zij sinds 2014 ieder jaar op op het Festival Oude Muziek Utrecht en bekleedde daar een artiestenresidentie; het Radio France-festival in Montpellier; het Festival Musiq’3 in Brussel, de Maggio Musicale Florence; de fortepianoseries van Milaan en Padua; AMUZ Antwerpen; Concertgebouw Brugge en de Cité de la Musique in Parijs. Samen met Jed Wentz heeft ze een doorlopend partnerschap voor een speciaal filmproject, waarbij ze een reeks nieuwe arrangementen van romantische muziek uitvoert ter begeleiding van een selectie stomme films uit de jaren twintig, zoals Tartuffe, Faust en nu Nosferatu van F.W. Murnau.

Als soliste heeft Olga opgetreden met het Orkest van de 18e Eeuw, Meininger Hofkapelle, Jenaer Philharmoniker, op de Musikfestspiele Potsdam met de Capella Augustina, de Amsterdam Sinfonietta, met het Collegium 1704 onder  leiding van Vaclav Luks op het Chopin Festival Warschau, met Teodor Currentzis en met het Fins Barokorkest op het RSO Festival Helsinki met Alexei Lubimov. Haar kamermuziekpartners zijn onder meer Alexander Melnikov, Giovanni Antonini, Evgeny Sviridov, Dmitry Sinkovsky, Avi Avital en Erik Bosgraaf. Onlangs maakte Olga haar debuut op het Salzburg & Berlin Festival in een recital met Georg Nigl.

Hoogtepunten van het seizoen 2022/23 waren onder meer solorecitals in het Concertgebouw Amsterdam, Beethoven-Haus Bonn en de Fundación Juan March. Ze trad ook op met Georg Nigl op Musikfest Bremen, Elbphilharmonie en Cite de la Musique en zette haar tien jaar durende project voort om alle Mozart-concerten met Il Gardellino op te nemen en te toeren.

Olga is sinds 2012 Hausmusikerin in het Beethoven-Haus in Bonn, waar ze regelmatig recitals geeft in de serie Bongasse 20: muziek uit de tijd van Beethoven. Ook heeft ze een sterke band met het AMUZ in Antwerpen waar ze van 2025 – 2028 artist in residence zal zijn. Sinds 2022 maakt ze deel uit van het artistieke collectief Noorderkerkconcerten in Amsterdam.

Olga, een exclusieve artiest voor Alpha Classics, heeft verschillende veelgeprezen opnames uitgebracht, waaronder Transitions (Dussek, Beethoven en Mendelssohn). Recentelijk verscheen ,,Echo’’ met bariton Georg Nigl met liederen van Schubert, Loewe, Schumann en Wolf, naar aanleiding van het grote succes van hun cd Vanitas. en een opname van Mozarts pianoconcerten 9 & 17 met het Ensemble Il Gardellino.

Olga begon haar muziekstudie op 6-jarige leeftijd aan de Gnessin School of Music bij Tatiana Zelikman, waar ze op 9-jarige leeftijd haar eerste pianorecital gaf in New York. Ze vervolgde haar studie aan het Tsjaikovski Staatsconservatorium in Moskou en studeerde forte en moderne piano bij Alexei Lubimov, klavecimbel bij Olga Martynova en orgel bij Alexei Schmitov, waarna ze vervolgens haar studie voltooide in 2014 aan het Conservatorium van Amsterdam bij Richard Egarr. In 2017 werd ze benoemd tot hoogleraar aan het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam en het Koninklijk Conservatorium van Gent.